Op gebied van rekenen heeft de leerling al eerder extra instructie gehad. Zo heeft ze eerder 3x per week hoofdrekenen op de computer gevolgd en ze kreeg een hoofdreken blad mee naar huis om te oefenen. Dit kan een factor zijn dat de leerling ook zwak is in delen. Ik merk dat ze het lastig vindt om uit haar hoofd te rekenen.
Verder heeft Fred gewerkt met de leerling aan de taakgerichtheid. Hij is met haar gaan plannen en evalueren.
Tijdens de laatste methodegebonden toets scoort de leerling onvoldoende.
Waar de leerling vooral problemen mee heeft is dus hoofdrekenen en deelsommen maken. Het is duidelijk te zien dat ze hierop uitvalt. Verder is ze goed in keersommen.
Ik heb de leerling de som 75/5 voorgelegd. Ze vond het erg lastig om uit te rekenen. Deze leerling wilde alles uit haar hoofd rekenen. Maar hier heeft zij ook veel moeite mee. Ik merkte dat ze de tel kwijt raakte. Ik gaf haar als tip dat ze het misschien op moest schrijven, zodat ze het kon onthouden en kon terug kijken. Van deze tip maakte ze handig gebruik. I.B. rekende de som met behulp van papier uit.
Vervolgens gaf ik haar nog een som, 200/6. Dit is een som waar geen rond antwoord uit komt. Deze rekende de leerling ook uit. Dit keer op papier. De leerling gaf als antwoord 33. Toen zij ze dat er iets over was. Ik heb aan haar gevraagd wat we daarmee doen en vervolgens vond zij het erg lastig om uit te rekenen. Ik heb samen met haar gekeken hoe we dat ene overige getal uit konden rekenen.
De leerling is snel afgeleid door andere kinderen. Verder vindt ze dus hoofdrekenen erg lastig, omdat ze snel de tussenantwoorden vergeet. Daarnaast is het uitrekenen van de deelsommen ook lastig voor de leerling, vooral als er geen ronde antwoorden uit komen.
Dit zijn de dingen die uitgevoerd gaan worden op de leerling:
Met welke middelen
|
Werkbladen met deelsommen en staartdelingen
Methode: het grote rekenboek.
Computerprogramma’s.
| |
Welke activiteiten
|
De leerling krijgt extra instructie over delen en staartdelingen.
De leerling moet deelsommen maken op werkbladen.
De leerling maakt staartdelingen op werkbladen.
De leerling oefent met staartdelingen via materialen en tussenstapjes.
De leerling oefent op de computer. Ze speelt rekenspelletjes op de computer.
|
Een voorbeeldsom:
- 327/7
- Er zijn in totaal 124 knikkers. Deze knikkers moeten verdeeld worden in 8 zakjes. Hoeveel knikkers zitten er dan in 1 zakje?
De leerling moet erop letten dat ze deze sommen niet uit haar hoofd uitrekent. Ze moet de tussenantwoorden opschrijven en dit moet ze naderhand laten zien aan de leerkracht. Zo kan de leerkracht zien hoe de leerling zelfstandig rekent. Ook kan de leerkracht eventueel zien waar iets fout is gegaan.
Na wat oefenening zie ik dat de leerling vooruit gaat. Het opschrijven van tussenantwoorden werkt erg goed voor de leerling. Ook samenwerken de leerkracht is bevorderend voor deze leerling. Verder moet de leerling veel blijven oefenen met bijvoorbeeld werkbladen en rekenspelletjes op de computer.
Individueel handelingplan voor in de stamgroep
| ||
Naam:
|
I. B.
| |
Geboortedatum:
|
07-11-2001
| |
Schoolverloop:
|
Sinds groep 6 op deze school
| |
Schooltype, klas:
|
Groep 7
| |
Start handelingsplan:
|
Mei 2012
| |
Opgesteld door:
|
Kayleigh van den Oever
| |
Evaluatiedatum:
|
-
| |
Beginsituatie:
|
De leerling is zwak in rekenen. Vooral hoofdrekenen vindt ze lastig. Hiervoor heeft ze al les en oefeningen in gehad. Verder heeft de leerling moeite met de concentratie en is ze erg dromerig. De leerling is erg perfectionistisch, daardoor is haar tempo aan de lage kant. De leerling is erg sociaal. Ze helpt graag andere leerlingen met uitleg. De leerling staat open voor nieuwe dingen, ze is erg leergierig.
| |
Hoe gaat er geëvalueerd worden
(met welk instrument?):
|
Na het uitvoeren van het handelingsplan gaat er geëvalueerd worden door middel van een werkblad met rekensommen die I. uit moet rekenen. Op dit werkblad wordt weer door leerkracht en leerling gereflecteerd.
| |
Wat is het gesignaleerde probleem?
|
De leerling heeft moeite met rekenen. Vooral het delen vindt deze leerling erg lastig. Ook weet ze niet hoe ze staartdelingen kan maken en kan uitrekenen.
| |
Welke toets-, test-, en observatiegegevens zijn er bekend?
|
Het is bekend dat de leerling op het gebied van rekenen een D scoort.
Verder zijn er observatiegegevens bekend van de leerling. Het is voor de leerling erg lastig om uit het hoofd te rekenen, daarom vindt ze delen ook erg moeilijk.
Ook heeft de leerling moeite met haar concentratie. Ze is erg dromerig en snel afgeleid.
| |
Wat is er tot nu toe aan extra hulp gedaan?
|
Op gebied van rekenen heeft de leerling al eerder extra instructie gehad. Zo heeft ze eerder 3x per week hoofdrekenen op de computer gevolgd en ze kreeg een hoofdreken blad mee naar huis om te oefenen. Dit kan een factor zijn dat de leerling ook zwak is in delen. Ik merk dat ze het lastig vindt om uit haar hoofd te rekenen.
Verder heeft Fred gewerkt met de leerling aan de taakgerichtheid. Hij is met haar gaan plannen en evalueren.
| |
Relevante kindfactoren
|
Bevorderend:
De leerling heeft een brede interesse en is erg leergierig.
Belemmerend:
De leerling heeft moeite met concentratie. Is erg dromerig.
| |
Welke doelen moeten er bereikt worden (SMART)
|
De leerling moet het delen onder controle hebben.
De leerling maakt kennis met het rekenen met staartdelingen.
De leerling leert een handige manier om staartdelingen uit te rekenen.
| |
Met welke middelen
|
Werkbladen met deelsommen en staartdelingen
Methode: het grote rekenboek.
Computerprogramma’s.
| |
Welke activiteiten
|
De leerling krijgt extra instructie over delen en staartdelingen.
De leerling moet deelsommen maken op werkbladen.
De leerling maakt staartdelingen op werkbladen.
De leerling oefent met staartdelingen via materialen en tussenstapjes.
De leerling oefent op de computer. Ze speelt rekenspelletjes op de computer.
| |
Wie doet wat, wanneer, hoe lang
|
Kayleigh à instructie/ uitleg over staartdelingen (en eventueel breuken).
Groepsleerkracht à wekelijks plannen.
Computer à 1x per week.
Een keer per week, een periode lang. (periode 4)
| |
Oudercontact
|
Ouders stemmen toe met het plan.
| |
Evaluatie
|
Door middel van werkbladen en een ‘test’.
Ook wordt de leerling geobserveerd in haar handelen.
| |
Vervolg handelingsplan
|
-
| |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten