Reflectie:
‐ Hoe kijk ik terug op deze themabijeenkomst?
Ik heb deze themabijeenkomst als positief ervaren. Er is aan ons uitgelegd wat de bedoeling is van deze periode. Er is verteld wat ons te wachten staat en wanneer we de bijeenkomsten hebben.
‐ Welke kennis heb ik opgedaan?
Van te voren heb ik toepassingskaart 2 gemaakt, de visie-drieluik. Ik heb hier veel over geleerd. Zo moest ik eerst nadenken over mijn eigen visie. Dit heb ik gedaan aan de hand van de vragen die op de toepassingskaart staan. Deze vragen heb ik zo goed mogelijk beantwoord en in een drieluik gepresenteerd (zie toepassingskaart 2). In de les hebben we de drieluiken aan elkaar gepresenteerd. Ik kwam erachter dat ons groepje veel dezelfde antwoorden/visie hadden. Dit is interessant om over te praten. Je leert veel van elkaar. Ik heb mijn drieluik nog aangevuld na het gesprek. Ik merkte dat ik de dingen die we besproken hadden toch ook erg belangrijk zijn.
Ik heb ook geleerd dat er verschillende schoolsystemen zijn. Deze hebben we gelezen, ik heb hem voorbereid en gepresenteerd aan de klas. Het is erg interessant om meer te weten over andere schoolsystemen, zoals de Ipad school, Kees Boeke school, school at sea, waldorf school etc. Ik vond het een leuke vorm van leren. Eerst voorbereiden en dan aan elkaar vertellen en presenteren. Hier leer ik erg veel van.
Ik heb school at sea gelezen, dit was erg interessant. Het is leuk om te lezen dat kinderen van het vwo les krijgen op een zeilboot en ondertussen de wereld rondreizen.
Verder ben ik mijn eigen visie aan het ontwikkelen door middel van het scenariospel. Op elk gebied zijn er drie scenario’s en ik moest een fiche neerleggen bij het scenario waar ik het meest mee eens ben en waar ik het minst mee eens ben. Door middel van scenario’s leer je je mening te onderbouwen en een eigen visie te vormen.
‐ Wat heb ik over mezelf geleerd?
Dat als ik goed nadenk over een visie dat ik best ver kan komen. Ik vind het altijd lastig om een visie te verwoorden, maar ik denk dat ik het wel kan. Als ik er mee over nadenk en over praat.
‐ Hoe kijk ik terug op deze themabijeenkomst?
Ik heb deze themabijeenkomst als positief ervaren. Er is aan ons uitgelegd wat de bedoeling is van deze periode. Er is verteld wat ons te wachten staat en wanneer we de bijeenkomsten hebben.
‐ Welke kennis heb ik opgedaan?
Van te voren heb ik toepassingskaart 2 gemaakt, de visie-drieluik. Ik heb hier veel over geleerd. Zo moest ik eerst nadenken over mijn eigen visie. Dit heb ik gedaan aan de hand van de vragen die op de toepassingskaart staan. Deze vragen heb ik zo goed mogelijk beantwoord en in een drieluik gepresenteerd (zie toepassingskaart 2). In de les hebben we de drieluiken aan elkaar gepresenteerd. Ik kwam erachter dat ons groepje veel dezelfde antwoorden/visie hadden. Dit is interessant om over te praten. Je leert veel van elkaar. Ik heb mijn drieluik nog aangevuld na het gesprek. Ik merkte dat ik de dingen die we besproken hadden toch ook erg belangrijk zijn.
Ik heb ook geleerd dat er verschillende schoolsystemen zijn. Deze hebben we gelezen, ik heb hem voorbereid en gepresenteerd aan de klas. Het is erg interessant om meer te weten over andere schoolsystemen, zoals de Ipad school, Kees Boeke school, school at sea, waldorf school etc. Ik vond het een leuke vorm van leren. Eerst voorbereiden en dan aan elkaar vertellen en presenteren. Hier leer ik erg veel van.
Ik heb school at sea gelezen, dit was erg interessant. Het is leuk om te lezen dat kinderen van het vwo les krijgen op een zeilboot en ondertussen de wereld rondreizen.
Verder ben ik mijn eigen visie aan het ontwikkelen door middel van het scenariospel. Op elk gebied zijn er drie scenario’s en ik moest een fiche neerleggen bij het scenario waar ik het meest mee eens ben en waar ik het minst mee eens ben. Door middel van scenario’s leer je je mening te onderbouwen en een eigen visie te vormen.
‐ Wat vind ik het belangrijkste van wat ik heb geleerd? Waarom?
Mijn eigen visie formuleren op ‘onderwijs en leren’. Dit is erg belangrijk in het thema, dat elke themabijeenkomst weer terug komt. Ik denk dat dit daarom het belangrijkste is. Eigenlijk vind ik dat het grootste gedeelte van de les over visies ging. Het was ook erg interessant om meer te weten over visies van anderen. Ik ben erg benieuwd welke visie eruit komt in ons schoolbestuur.
‐ Wat heb ik over mezelf geleerd?
Dat als ik goed nadenk over een visie dat ik best ver kan komen. Ik vind het altijd lastig om een visie te verwoorden, maar ik denk dat ik het wel kan. Als ik er mee over nadenk en over praat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten