Individuele oriëntatie:
A. Analyseren van websites.
- Kies 3 basisscholen uit waarvan jij vindt dat die een aantrekkelijke website hebben.
- Bekijk kritisch de door jou gekozen websites (drie in totaal) aan de hand van de volgende aandachtsgebieden:
1. Identiteit/ visie/ speerpunten
2. Het team, de MR en onderwijsbeleid
3. Ouderparticipatie
4. Basisschoolgroepen in beeld
5. Informatie voor ouders en leerlingen (denk aan bijvoorbeeld overblijven)
6. Beschikbaarheid schoolgids en andere documenten
- Noteer per aandachtsgebied kort en bondig je bevindingen
1. Basisschool de Marnixschool:
1. Identiteit/ visie/ speerpunten
Deze punten zijn op de website niet in een oogopslag te vinden. Wel staat de identiteit, de visie en de speerpunten van de school in de schoolgids duidelijk beschreven.
2. Het team, de MR en onderwijsbeleid
Is er een duidelijk kopje die verwijst naar het team, het is een kopje met schoolteam erop. Als je erop klikt dan zie je een teamfoto.
Op de website staat onder het kopje de organisatie de MR en de ouderraad. Dit is duidelijk te vinden. Het onderwijsbeleid is te vinden in de schoolgids. Dit staat verder niet op de website vermeld.
3. Ouderparticipatie
Ik kan dit niet terug vinden op de website van deze school.
4. Basisschoolgroepen in beeld
Onder het kopje groepen heeft elke groep een eigen pagina die onderhouden word. Elke klas houdt een soort van dagboek bij en er staan ook foto’s van de groepen bij het fotoalbum. Dit is erg uitgebreid en de pagina wordt door de meeste groepen goed bijgehouden.
5. Informatie voor ouders en leerlingen (denk aan bijvoorbeeld overblijven)
Er is een duidelijk kopje met kalender. Hierin wordt het vakantierooster, het maandrooster en de jaaractiviteiten aangegeven. Dit kan erg handig zijn voor de ouders en de leerlingen. Verder staat er nog meer informatie bij het kopje links. Ook dit is zowel voor de leerlingen als voor de ouders.
6. Beschikbaarheid schoolgids en andere documenten
Er is heel snel en duidelijk te vinden waar de schoolgids staat. Deze staat ver bovenaan de pagina in het linkermenu waar de rest van de kopjes ook te vinden zijn. Voor de rest is er meer informatie te vinden onder de kopjes ‘ de zorg’ en ‘de organisatie’.
2. Basisschool de Sleutelbloem:
1. Identiteit/ visie/ speerpunten
De speerpunten worden meteen duidelijk als je op de begin pagina van de website komt. Onder het knopje ouders wordt meteen de visie van de school bekend. Het is allemaal erg duidelijk. In de schoolgids staat de identiteit van de school beschreven. Verder wordt er in de schoolgids opnieuw de visie van de school beschreven.
2. Het team, de MR en onderwijsbeleid
Onder het knopje ouder is ook de MR te vinden. Als je hierop klikt zie je meteen een overzicht van de MR. Als je het team van de Sleutelbloem wilt vinden moet je eerst op de goede locatie klikken. Vervolgens moet je op school klikken en dan pas zie je het team. Een teamfoto is er niet, maar er is wel een duidelijk overzicht van de leraren. Zo is er iets te vinden over de locatieleider, de tutorleerkracht, de IB-er, de ICT-er en de leerkrachten van de klassen. Het onderwijsbeleid is terug te vinden in de schoolgids.
3. Ouderparticipatie
Er is een kopje met ouders. Als je hierop klikt krijg je duidelijke informatie gericht op de ouders. In het deel van de Sleutelbloem zelf zijn er schoolbrieven en nieuwsbrieven voor de ouders.
4. Basisschoolgroepen in beeld
Per school is dit duidelijk. Op de Sleutelbloem wordt een soort van dagboek bijgehouden. Er wordt veel verteld over de ervaringen van de leerlingen en over dagjes uit die de kinderen maken. Op de site van de groepen staan ook allerlei foto’s van de leerlingen. De pagina’s worden beheerd door de leerkracht en elke groep heeft een eigen pagina.
5. Informatie voor ouders en leerlingen (denk aan bijvoorbeeld overblijven)
Er zijn duidelijk kopjes voor de ouders. Deze staat op de homepage. Onder het kopje ouder vallen de visie, de schoolgids, de vakanties, de MR en handige websites.
6. Beschikbaarheid schoolgids en andere documenten
De schoolgids is makkelijk te vinden en staat duidelijk aangegeven. Ook worden er nieuwsbrieven aangeboden. De beschikbaarheid is er goed en groot.
3. Basisschool de Roomburg:
1. Identiteit/ visie/ speerpunten
De visie staat omschreven in het kopje; ‘wie zijn wij’. Ik vind dat het er onduidelijk staat. Je kunt het niet snel vinden. Ik vind dat een visie van een school moet knallen op de beginpagina. Maar op de beginpagina staat juist het nieuws van de school. Dit vind ik minder belangrijk dan een visie, een identiteit of speerpunten. In de schoolgids staan de drie punten wel duidelijk beschreven.
2. Het team, de MR en onderwijsbeleid
Er is een teamfoto aanwezig. Deze is terug te vinden bij het kopje ‘wie zijn wij’. Ook is daar informatie over de MR terug te vinden. Het onderwijsbeleid staat in de schoolgids beschreven.
3. Ouderparticipatie
Dit is vooral terug te vinden onder de kopjes ‘nieuwe ouders’ en ‘informatie voor ouders’.
4. Basisschoolgroepen in beeld
Er is een apart kopje voor groepen. Elke groep heeft een eigen pagina die de leerkracht bijhoud. Er staat algemene informatie op deze pagina over de groep, maar er staan ook andere dingen op. Bijvoorbeeld informatie over thema’s of uitjes. Er worden dan vooral verslagen geschreven en geplaatst op de pagina. Ook is er een fotoalbum waar de kinderen op staan.
5. Informatie voor ouders en leerlingen (denk aan bijvoorbeeld overblijven)
Er is erg veel aandacht besteed aan informatie voor ouders. Er zijn meerdere kopjes voor de ouders; nieuwe ouders en informatie voor ouders. Onder de informatie voor ouders is informatie te vinden over het vakantierooster, het gymrooster, de klachtenregeling, traktaties op school, hoofdluis, schoolmelk etc. Ook de leerlingen hebben een eigen pagina met allerlei spelletjes en oefeningen.
6. Beschikbaarheid schoolgids en andere documenten
Er zijn veel beschikbare documenten voor de ouders en leerlingen. Zo is de schoolgids duidelijk te vinden onder het kopje ‘informatie voor ouders’. Verder is ook de nieuwsbrief te downloaden.
B. Analyseren van schoolgids
- Je neemt kritisch de schoolgids van jouw stageschool door.
- Noteer inzichten / tips m.b.t. inhoud en vormgeving van de schoolgids; deze inzichten / tips kunnen later van pas komen wanneer je zelf een schoolgids dient op te stellen (als onderdeel van de schoolwebsite).
Jenaplanbasisschool ‘De Waterval’ in Lisse
INHOUDSOPGAVE
Voorwoord 4
1. Onze school 5
· De organisatie 5
· Het bestuur 5
· De medezeggenschapsraad 5
· De directie 5
· Samenwerkingsverbanden 5
· Identiteit 5
· Geschiedenis 6
· Situering 6
2. Jenaplanonderwijs, van achtergronden
naar praktijk 7
· 2.1 Achtergronden en uitgangspunten 7
· 2.2 Waar de school voor staat 7
· 2.3 Elk mens is uniek 8
· 2.4 Stamgroepen 8
· 2.5 Basisactiviteiten 8
· 2.6 Overige activiteiten 9
3. De zorg op onze school 12
· 3.1 De opvang van nieuwe kinderen in de school 12
· 3.2 Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school 13
· 3.3 De speciale zorg op onze school 13
· 3.4 Begeleiding door andere diensten 15
· 3.5 Vervolgonderwijs 16
· 3.6 Activiteiten ter verbetering van het onderwijs in de school 17
4. Het team 18
· 4.1 Vervanging 18
· 4.2 De begeleiding en inzet van stagiaires van PABO’s 18
· 4.3 Scholing 18
5 De ouders
· 5.1 Contacten tussen ouders en school 19
· 5.2 Ouderparticipatie 19
· 5.3 Inrichting van de school/ het lokaal 20
· 5.4 Klachtenregeling 20
· 5.5 Vrijwillige ouderbijdrage 21
· 5.6 Aansprakelijkheid 21
· 5.7 Voor- en naschoolse opvang 21
6. Speciale gebeurtenissen 22
7. Werkgroepen 23
8. Praktische zaken 25
· 8.1 Schooltijden 25
· 8.2 Bewegingsonderwijs 25
· 8.3 Verzuim 26
· 8.4 Hoofdluis 26
· 8.5 Schoolse zaken 27
9. Overblijven 28
Er is een duidelijke inhoudsopgave. Er zijn veel hoofdstukken die onderverdeeld worden in kopjes. Alles is duidelijk terug te vinden in de schoolgids.
De vormgeving: er wordt gewerkt met veel illustraties en foto’s van de kinderen en van de school. Alles wordt duidelijk aangegeven. Als er een nieuw kopje begint staat dit dikgedrukt en is erg duidelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten